Feltöltés dátuma: 2011.11.09.

Tévhitek

A tudatos fogyás aktív programja

Tudatosság és aktivitás. Nem olyan egyszerű, mint ahogy hangzik, főként, ha testsúlycsökkentésről, életmódváltásról van szó. Ha elkezdjük, rengeteg kitartásra és akaraterőre lesz szükségünk. Ha szakemberhez fordulunk, akkor sokkal könnyebb kitartani, illetve a háziorvos vagy a dietetikus szaktudása elengedhetetlen egészséges életvitelünk kialakításához. Antal Emese, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, a Tudatos Fogyás Fórumának szakembere most a tévhitek eloszlatásában nyújt segítséget.

Bizonyos élelmiszerek egészségtelenek, mások egészségesek.

Ez az egyik legalapvetőbb tévhit, amely miatt gyakran rosszul értelmezzük a diéta fogalmát. Jegyezzük meg: nincs egészségtelen élelmiszer, csak egészségtelenül, rosszul összeállított étrend. Például a zsiradékok sem egészségtelenebbek a gyümölcsöknél, viszont más arányban kell a helyes étrendben előfordulniuk, de a szervezetnek mindegyikre szüksége van.

A helyes étrendben kizárólag növényi olajok szerepelhetnek.

A növényi eredetű olaj energiatartalma megegyezik az állati eredetű zsír energiatartalmával, azaz ugyanannyi kalóriát jelentenek, viszont a növényi zsiradékok zsírsav-összetétele előnyösebb.

Csak semmi szénhidrát!

Az új fogyókúrás trendeknek megfelelően sokan úgy gondolják, hogy a legjobb, ha lecsökkentik a szénhidrátfogyasztásukat. Azonban a szénhidrátok között találjuk az összetett szénhidrátok csoportját, amelynek kihagyása az étrendből nagy hiba! A cukrot sokan támadják, de nem kell száműzni azt sem a táplálkozásból, csak megfelelő mennyiségben fogyasztani.

A cukor rontja a fogakat.

Minden élelmiszerre vagy élelmiszer-összetevőre igaz, hogy kedvezőtlen a hatása, ha túlzott mennyiségben fogyasztjuk. A fogak esetében kevésbé lényeges az elfogyasztott mennyiség, mert az számít, mennyi ideig érintkezik a cukor a fogak felszínével. Igyekezzünk tehát az egyes étkezések után minél hamarabb fogat mosni.

Minden barna kenyér teljes kiőrlésű?

A teljes kiőrlésű gabonából készült termékek az egészséges étrend részét, alapját képezik. Nem árt azonban vigyázni ezekkel, mert nem minden sötétebb színű kenyér vagy péksütemény készül teljes kiőrlésű lisztből, előfordulhat, hogy malátával színezett. Tájékozódjunk az összetevőkről!

Ami diabetikus, az energiaszegény, ezért testsúlycsökkentésben is javallott.

A diabetikus édességek energiatartalma közel azonos a hagyományos termékekével, csak más az összetételük. Ajánlott a címkét elolvasni, mivel előfordulhat, hogy kalóriatartalmuk magasabb a hagyományos változatnál, és gyakran zsírtartalmuk is magas.

Mesterséges édesítőszerek = 0 kcal.

Az édesítőszerek kapcsán szintén általános a tájékozatlanság. A legtöbben azt hisszük róluk, hogy energiamentesek. Az édesítőszerek többségére (pl. szacharin, aszpartam) ez igaz, azonban a cukoralkoholok (szorbit és xilit) tartalmaznak energiát. Gyakori, hogy egészségtelen hatásukat emlegetik, sőt rákkeltőnek kiáltják ki őket bizonyos állatkísérletek eredményei alapján, azonban ezeket az eredményeket mindeddig emberre vonatkoztatva nem igazolták.

Light kóla, light margarin, light joghurt…

A light termékekről általában úgy gondolják, hogy energiaszegények vagy teljesen energiamentesek. Ha üdítőitalokról beszélünk, akkor ez az esetek többségében igaz. Lightnak neveznek azonban egyes zsírszegény termékeket is (pl. joghurtok), amelyek energiatartalma számottevően nem kisebb; a light elnevezés ezeknél a termékeknél a zsírtartalomra vonatkozik.

Csak az ásványvíz!

Nagy melegben előírás, hogy igyunk meg naponta 2–4 liter ásványvizet. A csapvíz azonban legalább olyan egészséges, mint az ásványvizek, melyeknek összetétele eltérő; összes ásványianyag-tartalmuk mértékét fontos ismernünk. Előnyös, ha többféle ásványvizet és csapvizet egyaránt fogyasztunk, az ásványvizek fajtáját havonta váltogassuk, így elkerülhetjük, hogy bizonyos anyagokból többet juttassunk a szervezetünkbe, mint az ajánlott mennyiség.

Veszély-E-k!

Gyakran halljuk, hogy az E-számokban gazdag élelmiszereket kerülni kell, mert bizonyos E-számok rákot okoznak. Az adalékanyagokat, azaz az E-számokat mi hívtuk életre, azaz a felgyorsult életvitelünk. Az Európai Unió szabályozza, hogy melyek az engedélyezett E-számok, és mekkora az egyes anyagokból a maximális mennyiség, amelyet az élelmiszerbe tehetnek. Néhány E-szám kellemetlen tüneteket provokálhat, allergiásoknak problémát is okozhatnak.

Csak a bio az egészséges!

A biotermékek úgynevezett „ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból” származó produktumok. A „bio” jelzés nem az összetételt hivatott minősíteni. A természetes környezetet óvja ez a gazdálkodás, így közvetetten ezek a termékek is, hiszen termesztésük során nem használnak vegyi anyagokat.

Az elhízás csupán esztétikai probléma.

Mivel az elhízást a legtöbben esztétikai problémaként éljük meg, eszünkbe sem jut, hogy a tartósan fennálló túlsúly a testi-lelki jólétünket, egészségünket is veszélyezteti. Emellett, ha őszinték vagyunk magunkkal, belátjuk, hogy az életmódváltás lassan megy, és már az elején elveszítjük a lendületünket, mert nem jön az eredmény és oda a kitartásunk. A túlsúly pedig minél tovább terheli szervezetünket, annál nehezebb lesz visszanyerni régi formánkat. Érdemes mérlegelnünk, mennyi is a súlyunk, mennyitől kell megszabadulnunk ahhoz, hogy újra fittnek, egészségesnek érezzük magunkat. Ha bizonytalanok vagyunk, nyugodtan keressük fel háziorvosunkat, és tájékozódjunk nála a gyógyszeres terápiákról, hiszen lehet, hogy éppen ez szükséges ahhoz, hogy túljussunk a holtponton és kitartsunk elhatározásunk mellett. A gyógyszeres terápia löketet adhat az új életünkhöz, hiszen könnyebb az egészséges étkezés és a mozgás beépítése életvitelünkbe, ha hamarabb látjuk az eredményt, illetve érdemes arra használni a gyógyszer szedése alatti időt, hogy ezt az új életmódot szokássá tegyük.

Megjelent a Diabetes2008/5. számában táplálkozás


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!