Szerző: Szőke Mária Feltöltés dátuma: 2011.11.21.

Az alvás csodája

Aludni csodás: kipihenjük magunkat, erőt gyűjtünk, és álmodunk – feltéve, hogy jól, pihentetően tudunk aludni. Emberek milliói azonban képtelenek a nagyon vágyott éjszakai nyugalomra. Nem tudnak elaludni, vagy állandóan felébrednek éjszaka, és nem tudnak visszaaludni.

A cukorbetegeknél is ugyanúgy van ez, mint másoknál. Viszont a diabéteszeseknél egyéb okai is lehetnek az alvászavarnak. Például ha leesik éjszaka a vércukorszintünk, felébredünk, nem túlzás azt mondani, szerencsére. Ha az érték 2,8 mmol/l alá csúszik, testünk a stressz jeleivel reagál: nyugtalanság, szaporább szívverés, hirtelen izzadás következik be, néha ilyen tüneteket már előjelzésként is észlelhetünk. A vércukormélypont veszélye nő, ha a szokottnál kevesebbet eszünk, napközben nagyon aktívan dolgoztunk-mozogtunk, vagy este alkoholt fogyasztunk. Ezért mindig legyen kéznél éjszaka is szőlőcukor, hogy gyorsan bekapjuk, ha leesett a vércukorszint.

Az alvás-labor egy legmodernebb vizsgálati eszközökkel felszerelt hálószoba, teljesen normális, kényelmes ággyal, ahol a páciens 2-3 éjszakát tölt el. Hogy lehet-e ott egyáltalán aludni? Igen, mert a szobát elsötétítik, a műszerek pedig a mellette levő szobában vannak. Az első nap okoz némi izgatottságot, de másnap már úgy alszunk, mint otthon – és éppen ezt kell kiértékelni.

Éjszakára több fémérzékelőt helyeznek a fejünkre, arcunkra és testünkre, amelyek kábelekkel össze vannak kötve a műszerekkel, hasonlóan a szívműködésünket mérő elektrokardiográfhoz. Ezek mérik éjszaka az alvás mélységét, az agyáramokat, az izomtónust (például a nyak és az áll izmait is), a szem- és lábmozgásokat, az alváspozíciókat, a légzést, a szívverést (EKG) és a vérünk oxigénszintjét is (ez utóbbit az ujjunkra erősített infravörös érzékelővel). Megállapítják mindezek alapján, hogy meddig tart és milyen mély az alvásunk egy-egy szakasza. Megismerik ezáltal az elalvás és a tartós alvás zavarait, a horkolás miatti légzéskimaradást (apnoe), vagy a lábmozgásból megismerhető az úgynevezett nyugtalan láb (restless legs) szindróma (tünetegyüttes).

Persze, ha valaki ilyen vércukoresés miatt felébred, másnap nyilván aggodalommal néz az éjszakai elalvás elé, gondolván, hogy ez megismétlődhet. Na, ettől aztán oda az éjszakai nyugodalom. Ha a vércukorszintesés több éjszaka is előfordul, akkor beszélni kell a kezelőorvossal.

De nemcsak az alacsony, hanem a túl magas vércukorérték is befolyásolja éjszakai nyugodt alvásunkat. Egyrészt kellemetlen belső feszültséget okoz, másrészt gyakori vizelési inger zavarja meg az alvást. A legjobb ellenszer: a jól beállított vércukorszint. Ezenkívül megéri, ha lefekvés előtt néhány órával már csak kevés folyadékot fogyasztunk, és semmi olyat, ami a vizeletkiválasztást serkenti (kávé, fekete tea, és legfőképpen a kóla.) Amúgy pedig tanácsos toalettre menni, mielőtt ágyba bújunk. Tegyük hozzá, hogy sok idős ember egyéb okok miatt is kénytelen éjszaka toalettre menni, nőknél gyakran okozza ezt a hólyag gyengesége, férfiaknál a prosztata megnagyobbodása.

Annyi biztos, nem szabad beletörődni, ha hosszabb ideje nem tudunk nyugodtan aludni, forduljunk orvoshoz. Ha legalább négy héten keresztül az alvást minden éjjel valami megzavarja, és nappal fáradtabbak vagyunk, ideje a kivizsgálásnak, akár az alvás-laborban is.

Sokan nem tudjuk meghatározni az időt, mennyit aludtunk, gyakran véljük kevesebbnek, mint amennyi valójában. Néha úgy érezzük, hogy órákig ébren vagyunk, közben pedig valójában alszunk. Az, hogy éjszaka gyakran felébredünk, ne idegesítsen bennünket, neves alváskutatók szerint az is normális, ha egy éjszaka akár 28-szor felébredünk, és visszaalszunk.

A „nyolc óra pihenés” jelszava valójában nem jelenti, hogy ennyi az alvásigényünk. A legtöbb szakember szerint 7 óránál többre nem igazán van szükségünk, de 6 óránál kevesebb semmiképp ne legyen az alvás.

A szakemberek alvásvizsgálatkor 88-féle alvászavart kutatnak. Mi ehelyütt természetesen a könnyű, átmeneti alvászavarokról írunk, a súlyosabb esetek kivizsgálást igényelnek. Kétféle alvásgondról beszélünk: az elalvás zavaráról és az éjszakai felébredésről.

Mi kell a jó elalváshoz?

Az átaludt éjszakáért

Szőke Mária


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!