Szerző: József Attila Feltöltés dátuma: 2015.04.14.

Pihentető alvás?

Aludni jó dolog. Bár vannak, akik sajnálják az időt erre a „felesleges” tevékenységre, ám ha egyszer megtapasztalják, milyen egy vagy két éjszakai alvás kimaradása után az ébrenlét... megtanulják: nappalaink minősége nagymértékben függ éjszakai alvásunktól.
Összeállításunkban most az alvásról, a horkolásról, biológiai óránkról és természetesen mindezek cukorbetegséghez való kapcsolatáról olvashatnak.

Az alvás és a cukorbetegség kapcsolatát régóta tanulmányozzák a szakemberek. A cukorbetegség csökkentheti ugyanis az alvással töltött időt, ugyanakkor a kevés alvás vércukor-emelkedéshez vezet.

Kevés alvás, sok cukor

Magas vércukor esetén a vesék a vizeletbe ürítik a cukrot, ami fokozott vizeletkiválasztást okoz. Ez zavarja a diabéteszesek éjszakai nyugalmát, a WebMD.com egészségügyi portálon korábban közzétett írás szerint az így fellépő kialvatlanságot tudat alatt evéssel kompenzálja szervezetünk, hiszen fokozott táplálékbevitellel többletenergiához jutunk. A túlzott ételfogyasztás újra megemeli a vércukrot, és ezzel kezdetét veszi egy ördögi kör.

A diabéteszeseknek fokozottan figyelniük kell az elegendő alvásra, hiszen a megszokott életmódtól való legkisebb eltérés is befolyásolja az anyagcserét. Levertség vagy fáradtság esetén megugranak a mérési értékek, a szervezet nem reagál az inzulinra a szokásos módon, sőt inzulinrezisztencia alakul ki: a sejtek nem használják az inzulint hatékonyan.

Kiegyensúlyozatlan vércukorértékeket látva sok diabéteszgondozó rögtön az éjszakai alvás minőségéről érdeklődik, hiszen a magas értékek komoly alvási problémákat is jelezhetnek.

Biológiai „vekker”-óránk

Angol, kanadai, francia és dán szakemberek szerint a 2-es típusú cukorbetegség kialakulása összefügg az ember „belső órájának” változásával. Az MTNR1B nevű gén a biológiai ritmust szabályozó melatonin hormonra hat, egy génmutáció azonban megváltoztatja az ember alvási szokásait. A cirkadián ritmusban (napi biológiai óra) bekövetkező változás csökkenti az alvás mennyiségét és súlynövelő hatással is bír.

Korábbi megfigyelések is bizonyítják, hogy az alvás és a súlygyarapodás előidézheti a diabéteszt, a nemzetközi kutatócsoport szerint azonban a melatonin az emberi szervezetben az inzulinszint egyik fő szabályozója is. A nem megfelelő inzulinszint a vércukorértékek emelkedéséhez és gyulladásos állapot kialakulásához vezethet.

A DiabetesHealth.com tudósítása szerint 2151 francia gyermek és felnőtt genetikai vizsgálata során bizonyították a génmutáció és a megemelkedett vércukorszint közti kapcsolatot. Az MTNR1B génnek hat vagy akár több mutációját is kimutatták egy-egy páciens vérében, s minél nagyobb volt a mutációk száma, annál magasabb vércukorértékeket mértek. A kutatás egyúttal annak a lehetőségét is felveti, hogy alvásterápiával helyreállítható a természetes biológiai ritmus, és megelőzhető a 2-es típusú cukorbetegség.

Megfelelő vércukorkontrollal tehát biztosítható az egészséges alvás, ugyanakkor elegendő alvás mellett az értékek is könnyebben kordában tarthatók. Arra azonban nincs képlet, hogy kinek mennyi alvásra van szüksége. Az átlag 7 és fél óra, ám egyszerűen kideríthető, hogy eleget alszunk-e: amennyiben ébresztőórával kelünk, biztosan kevés pihenésben van részünk. Kielégítő mennyiségű és minőségű alvás után ugyanis az agy magától felébred, illetve felébreszt.

József Attila


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!