Feltöltés dátuma: 2015.04.29.

Szív- és érrendszeri betegségek megelőzése

Esszenciális tápanyagok

Riasztóan nő a 2-es típusú cukorbetegség előfordulása világszerte, így hazánkban is. A betegség szövődményei hatalmas terhet rónak a gyógyszerkasszára, a betegek pénztárcájára és a hozzátartozókra, akik a súlyos szövődményekkel küzdő betegeket ápolják. Még tragikusabb a helyzet az akut szövődmények területén, számos férfi és nőbeteget veszítünk el minden évben szívkoszorúér-elzáródás miatt.

Az elmúlt évek nyomasztó tendenciája, hogy jelentősen megnövekedett a női szívinfarktusok száma, és bár a hazai szívkatéterező központok kiemelkedő munkájának köszönhetően sok beteget még időben tudnak kezelni és sikeres a rehabilitáció, az aktív életkorban bekövetkező szívhalálok száma nem csökkent.

Mit tehetünk azért, hogy megelőzzük a cukorbetegség kialakulását és ha már jelen van életünkben, minél kevesebb szövődménnyel kelljen számolnunk? Sokan nem hiszik el, de megfelelő étrenddel és az életmód megváltoztatásával rengeteget javíthatunk állapotunkon. Az életmódváltás, a rendszeres, napi testmozgás fontosságáról sokszor esik szó, kevesebbet tudunk viszont azokról a természetes hatóanyagokról, amelyek megtalálhatók élelmiszereinkben és jelentős klinikai vizsgálatok mutatták ki pozitív hatásukat.

Az egyik legfontosabb az omega-3 zsírsavcsoport két tagja, az állati eredetű, esszenciális EPA (eikozapentaénsav) és DHA (dokozahexaénsav) – a növényi eredetű alfa-linolénsav a kiindulási vagy alapmolekula. Az EPA- és a DHA-molekulák attól esszenciálisak, hogy az emberi szervezet csak nagy energiaráfordítással és nagyon kis hatékonysággal tudja szintetizálni. Ezért is fontos, hogy komoly rizikófaktorok esetén – ilyen például a magas koleszterinszint és vérnyomás, az elhízás vagy jelentős túlsúly, az emelkedett vércukorszint – naponta 500–1000 mg-ot fogyasszunk belőle. A növényi linolénsav fogyasztásával nem tudjuk ezen molekulákat ilyen mennyiségben pótolni, mert szervezetünk mindössze 7 százalékát képes átalakítani esszenciális zsírsavakká. Az EPA és a DHA tengeri halakban találhatók meg, így ezek rendszeres – heti két-háromszori – fogyasztásával sokat tudunk pótolni ezen fontos anyagokból. Főbb hatásuk, hogy az ér falába beépülve fokozzák azok rugalmasságát, csökkentik a vérnyomást, normalizálják a vérzsírok összetételét és gátolják a vérlemezkék összecsapzódását, így a trombózis létrejöttét.

Az extra szűz olívaolaj is többféle nagyon fontos molekulát tartalmaz, az egyik legjelentősebb élettani hatású a hidroxi-tirozol. Mivel ez érzékeny a hőre és kémiai kezelésre, csak akkor tudja jótékony hatását kifejteni, ha kezeletlen formában használjuk. Salátára öntve, hidegen fogyasszuk, lehetőleg naponta, de mértékkel, mert az olívaolaj kalóriatartalma magas. A legújabb kutatások szerint az olívaolaj olyan zsírsavat is tartalmaz, amelynek bizonyítottan étvágycsökkentő hatása van, ehhez elég egy-két cseppet fogyasztani, például joghurtba keverve. Az extra szűz olívaolaj jelentősen csökkenti a rossz zsírsavak arányát, tágítja az ereket, megköti a szabad gyököket és csökkenti a trombózishajlamot. Nem véletlen, hogy a mediterrán népek körében sokkal kevesebb a szív- és érrendszeri megbetegedés, hiszen sok zöldséget, gyümölcsöt, tengeri halat és olívaolajat fogyasztanak.

A vörös szőlő héjában és magjában lévő bioflavonoidok nagy családjába tartoznak a proantocianidák. Ezen molekulák szabadgyök-kötő kapacitása többszöröse a C-vitaminnak, emellett gyulladásgátló hatásúak. A szőlőből (de akár más gyümölcsből) készült bor napi 2-3 dl mennyiségben való fogyasztása pozitív hatású a szív- és érrendszer egészségére. (Cukorbetegek esetében szőlő fogyasztása, annak nagy szénhidráttartalma miatt nem előnyös, a bor sem ajánlható ilyen mennyiségben, ezért a flavonoidok bevitele táplálékkiegészítő rendszeres fogyasztásával érhető el. – a szerk.)

A keserű csokoládéban is hasonló bioflavonoidok találhatók mint a szőlőben, csak ezek a flavanok csoportjához tartoznak. Hőre és kémiai hatásra ezek is érzékenyek, így a legjobb a kezeletlen, nagy kakaótartalmú csokoládé fogyasztása. A dél-amerikai indiánok egy részénél szinte ismeretlen a szív- és érrendszeri betegség fogalma, mivel napi rendszerességgel fogyasztanak kakaóbabot. A kakaónak vérzsír- és koleszterinszint-csökkentő, szabadgyök-fogó és trombózist gátló hatása is van. Cukorbetegeknek viszont a rendszeres csokoládéfogyasztás se javasolható.

Nemrégen fedezték fel és azonosították a K-vitaminok közé tartozó menakinont, a K2-vitamint. Skandináv kutatások szerint azon lakosoknál, akik rendszeresen fogyasztanak magas K2-vitamin-tartalmú táplálékot, sokkal ritkább a nagyér-meszesedés és kisebb mértékű, mint azoknál, akik nem fogyasztanak K2-vitamint. A természetben azonban kevés helyen fordul elő, a legtöbb az erjesztett szójában található belőle.

Fokozottan ajánlott tehát, hogy azon személyek, akiknek még nincsen kialakult betegségük, de vannak rizikótényezőik, figyeljenek oda táplálkozásukra és naponta fogyasszák ezeket a fontos hatóanyagokat, melyek ma már számos táplálékkiegészítőben megtalálhatók.

Dr. Kristóf Margit

Megjelent a Diabetes2012/4. számában megelőzés táplálkozás


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!