Szerző: Szőke Mária Feltöltés dátuma: 2015.04.30.

Sportolni fogunk!

Rövid-fiúsra vágott frizura, kisportolt, szívós, sovány alkat, nem a gyakori cukorbeteg-megjelenést formázza. Márta akkor is ilyen sportos alkat volt, amikor először találta szembe magát a cukorbetegséggel. Egy örökké mozgó, testnevelő tanár, aki többnyire együtt végezte a gyakorlatokat a nebulókkal, napi 4-5 órában. De ezen túl is sportolt, a foci és a kerékpározás a kedvence, gyerekeivel túrázni jártak. Nála is nagy-nagy fáradtság-érzéssel kopogtatott be a nem várt betegség, de mert biológia szakos tanár is, gondolta azonnal, hogy 45 évesen nem természetes, amit érez. A laborvizsgálat rövidre zárta: cukorbetegség.

Mozogtam eleget, amit ettem, jócskán elégettem a sporttal, hát ez sem elég? – kesergett. Édesanyja mondta neki szomorúan: nagyapja volt cukorbeteg. Orvosa nem sokat elemezte ezt a felvetést, más étrendet és tablettás kezelést javasolt. A ledolgozott energiát nem szénhidráttal, édességgel kell pótolni, hanem zöldséggel, sovány hússal és hallal, de szénhidrát is szükséges, szigorúan kiszámolt mennyiségben.

A szakrendelőben Márta feltűnően sok túlsúlyos beteget látott. Amikor egy egészen fiatal asszony panaszkodott a szakápolónak, hogy nem képes fogyni, Márta megszólította: kedden várom, és másokat is szívesen látok az iskolai tornaterem előtt, sportolni fogunk. Sportcipőt, tréningruhát mindenki hozzon magával. Tréningruhát? – kérdezte egy másik, ötvenes éveiben járó asszony. – nincs akkora, amibe én beleférnék! Hamarosan lesz! – mondta határozottan Márta.

Nem gondolta, hogy a szakrendelőben úgy elterjed meghívójának híre, hogy be se fértek volna az iskola kisebbik tornatermébe, annyian jöttek. Az első találkozásból hát ismerkedés, beszélgetés lett. Gyakorló testnevelő tanárként először is azt kérdezte, ki milyen sportot választana, amit aztán szívesen és kitartóan csinálna is?

A túlsúlyosaknak és persze mindenkinek a legjobb az úszás, mert minden izmunkat erősíti, de az akaraterőnket is, igazi kitartás-próba. Védi az ízületeket, nem is szólva arról, milyen remekül kikapcsol, pihentet, persze, amint hozzászoktunk. Az is hozzon fürdőruhát, aki nem tud úszni – tartunk a sekély vízben vízi tornát.

Ki tud biciklizni? Azt nem lehet elfelejteni, ha egyszer gyerekkorunkban megtanultuk. Sokféle kerékpár kapható, mindenki talál magának jót, akár olyat is, amelyik kis motorral működhet, ha hegynek megyünk. A taposás szintén izomerősítő és akaratedző. Még a kissé túlsúlyosaknak is egészséges, sőt fogyasztó is ez a sport, de akinek a térdízületei jeleznek, hogy nem kívánják, annak jobb abbahagyni. A joggingolás (tempós séta vagy könnyű, laza futás, ki hogy hívja) kevés túlsúllyal, valamint jó bokákkal és jó ízületekkel egészséges. A laza, de nem túl lassú séta ellenben bárkinek jó, különösen kellemes, napos időben.

Csodálkoznék, ha Márta ennyi iskolai „tesi”-óra és saját edzés mellett egyik diabéteszes csoporttal elmenne úszni, a másikkal kerékpározni vagy gyalogolni. Először velük vagyok – mondja, de amint összebarátkoznak, jó csoporttá válnak, nélkülem is mennek. Interneten tartjuk a kapcsolatot, beszámolnak és kérdeznek sok mindenről. Azt is tudom, nem mindenki jár folyamatosan. Az egyik lemorzsolódó írta minap, hogy neki messze is van az uszoda, drága is a bérlet, kerékpárja sincs, meg jó sportcipője se. Akkor lehet gimnasztikázni, otthon, a puha szőnyegen, esetleg nyújtógyakorlatokat végezni egy gyógytornász irányításával, beutalóval, csoportban, vagy például zenére önmagaddal (vagy mással) táncolni, csak ne hagyd abba a mozgást!

És ha akad, aki veled tornázik, annak mondd el, hogy a rendszeres sport 60 százalékkal csökkenti a cukorbetegség kockázatát, a napi 30 perc lendületes séta is legalább 30–35 százalékkal. Aki pedig cukorbeteg, annak napi 15–20 perc séta is észrevehetően csökkenti a vércukorszintjét.

Szőke Mária


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!


Error