Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2014.06.24.

Nyár, szabadság, utazás

Ahhoz, hogy átadhassuk magunkat a nyaralás örömének, néhány dolgot érdemes átgondolni. Az utazásnak nemcsak örömtelinek kell lennie, hanem biztonságosnak is ahhoz, hogy igazi élménnyé váljon.

Ne hagyja otthon cukorbetegségét!

A cukorbeteg minden esetben gondoljon a számára szükséges gyógyszerekre, inzulinra, a vércukor-önellenőrzés eszközeire, a hipoglikémia ellátásához szükséges „csomagra”, a megfelelő étel elérhetőségére!

Szabadság alatt is az ismert szabályok vonatkoznak a gyógyszerszedésre, inzulinadásra, vércukor-önellenőrzésre. Nem szerencsés jelentősen változtatni az étkezésen, és a mozgásról sem szabad megfeledkezni. Ha betartja a kezelőorvossal közösen kialakított szabályokat, a stabil vércukorszintjének köszönhetően remekül fogja magát érezni.

Elsőre bonyolultnak tűnhetnek az utazással összefüggő pluszfeladatok, de ezek miatt senkinek nem kell lemondania a nyári élményekről. Hosszabb utazás előtt feltétlenül érdemes konzultálnia kezelőorvosával! Írasson fel elegendő gyógyszert, inzulint, vércukormérő készülékhez tesztcsíkot!

Induláskor a nélkülözhetetlen gyógyszereket, inzulint, „hipós” csomagot, vércukormérőt, tesztcsíkokat többször is ellenőrizni kell! Növeli a biztonságérzetet, ha van tartalék vércukormérő készülék. Azok a betegek, akik inzulinpumpát használnak, minden esetben vigyenek inzulinadagoló tollat (pen) is magukkal.

Utazás előtt fontos, hogy baleset- és betegbiztosítást kössön! A szerződéskötéskor jelezze, hogy cukorbeteg, és kérdezzen rá, mire terjed ki a biztosítási fedezet. Az esetleges vészhelyzetekre felkészülve érdemes a betegséget azonosító, többnyelvű „cukorbeteg vagyok” kártyát beszerezni, illetve megtanulni az adott ország nyelvén egy-két alapvető segítségkérő mondatot.

Ha gondosan számba veszi a teendőket és tudja a megoldásokat, gondtalanul pihenhet és ismerhet meg új helyeket itthon és a nagyvilágban.

Kisebb kirándulás

Mielőtt elindul, gondolja végig, mi mindenre lesz szüksége a nap során! Az étrendet kiemelve: gondoljon mindenképpen egészséges falatokra! Tegyen a „tarisznyába” becsomagolt szendvicseket, dobozkában felszeletelt zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű kekszet, innivalót!

Utazás vagy városnézés közben csábítók lehetnek a nem túl egészséges nyalánkságok. Ha folyamatosan ki van téve a csábításnak (chips, üdítő, gyorséttermi menü), jól beválhat cserébe egy kis hazai. Egész napos kirándulásnál egy hűtőtáska is jól jöhet, amit szükség szerint az autóban lehet hagyni. Töltse fel a jégakkuval ellátott hűtőtáskát ásványvízzel, néhány szendviccsel, amelybe sonkát, esetleg sajtot tett, gyümölccsel, joghurttal! A hűtőtáska nemcsak a bolti vásárlásoktól (ami sok időt elvehet), de a felbukkanó gyorséttermektől is megvédheti. Ráadásul rengeteg pénzt és időt takaríthat meg, ha gondoskodott útravalóról.

Étteremben

Ha mégis étteremben kíván enni, legyen körültekintő! Előbb nézze meg a választékot kint, a bejáratnál. Előzetesen, az interneten is utánanézhet, hol érdemes majd enni.

Kezdetnek rendeljen valamilyen zöldsalátát! Egy adag saláta meglehetősen laktató. Ha főétel előtt alig 50–70 kcal energiatartalmú salátát eszik, kevés főétel is elégnek bizonyulhat. Erőlevessel, húslevessel is kezdhet, az éhség tompítására ez is bevált módszer. A főételnél merjen kisebb változtatásokat kérni: például, ha az adott ételt nem az étlapon szereplő körettel fogyasztaná. Ha nem kért előételként salátát, a főételnél mindenképpen legyen saláta vagy párolt, esetleg grillezett zöldség! Az ebéd utáni városnézés, séta kitűnő program lehet a vércukor megfelelő szinten tartására.

Autóút

Az alacsony vércukorszint (hipoglikémia) ellátására való, gyorsan felszívódó szénhidrát (szőlőcukor vagy cukrozott gyümölcslé, cukrozott üdítő) mindig legyen kéznél, hogy szükség esetén azonnal cselekedni tudjon! Ha ön vezet, fokozottan ügyeljen a leeső vércukorszintjére, nehogy balesetet okozzon! A vércukor-önellenőrzés már elindulás előtt elengedhetetlen! Hosszabb utazásoknál időről időre adja át másnak is a volánt!

Külföldi nyaralás és étkezés

Nyaraláskor is figyelni kell az egészséges étkezésre! Fontos már az utazás kezdete előtt informálódni, hogy az úti célul választott országban milyen ételeket esznek, illetve az ön szállodájában milyen konyhára számíthat. Étkezzen okosan! Fontos, hogy a vakáció alatt is próbáljon meg olyan körültekintően étkezni, mint otthon!

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy folyamatosan zöldsalátát kell ennie, míg mindenki más a helyi konyha ínyencségeit próbálgatja. Az utazás ideális alkalom arra, hogy kipróbáljon különböző ételeket. Ha egy ismeretlen étel szénhidráttartalmát hozzávetőlegesen sem tudja megbecsülni, csak néhány falatot egyen belőle. A legtöbb étel esetén azonban eldönthető, hogy mennyi szénhidrát is van, illetve lehet benne. Utazás előtt hasznos az adott ország konyhájáról információkat szerezni a neten vagy az utazási irodában. „Egzotikus” utazásoknál különösen legyen óvatos! Figyeljen arra, mit választ és mit eszik meg. A szállodák konyhái biztonságosnak mondhatók, az utcai étkezést azonban kerülni ajánlott!

Olasz konyha

Alig van olyan európai ország, ahol az olasz konyha ételeivel ne találkoznánk. A hagyományos olasz konyha egészséges ételeket kínál. A pizzák és tésztaételek szénhidráttartalma ugyan nem kevés, de a sokféle zöldsaláta, grillezett zöldségféle és tengeri finomság jó döntést jelentenek.

Minden cukorbeteg jól tudja, hogy az olasz tészta nem is annyira veszedelmes a vércukorszintre, mint elsőre gondolnánk. Az igazi olasz tészta durumbúzából készül és „aldantére”, félkeményre főzik. A másik meglepetés, ha Olaszországban járunk, hogy legtöbbször előételként, kis adagban (3-4 evőkanálnyi) eszik, és főként zöldséges szószban tálalják. Egy paradicsomos vagy brokkolis spagetti nem rossz választás. (Főként, hogy a kisadag körülbelül 30 g szénhidrátot tartalmaz.) Ezután egy olasz ember már biztosan halat vagy más húst (például csirkét) kér zöldséggel, főételként. Az olasz konyha másik kedvence a pizza. A vékony tésztájú pizza kis adagban beilleszthető a cukorbeteg étrendjébe is. Akkor igazán jó választás, ha mellé zöldsalátát is kér!

Bárhol is étkezik, ha nem a mindennapos, megszokott ételeit eszi, az étkezés utáni vércukorkontroll elengedhetetlen!

szerzo

Kicsák Marian

Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!


Error