Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2015.03.29.

Tél végi vitaminsziget

A zöldségstandokat látva manapság alig lehet eldönteni, milyen hónapban járunk. Januárban is vehetünk paradicsomot, kígyóuborkát, szőlőt. Szerintem mégis jobb, ha kis odafigyeléssel étrendünket a természetes szezonalitáshoz igazítjuk. Ha a téli időszak valamennyi alapanyagát sorra vesszük, magas tápértékű étrendet állíthatunk össze ebben az időszakban is. Ne felejtkezzünk meg olyan fontos szezonális alapanyagokról, mint pl. a lencse, szárazbab, savanyú káposzta, sütőtök vagy cékla!

Évek óta képviselem azt a véleményt, hogy próbáljuk meg étrendünk összeállításakor a szezonalitást figyelembe venni. Azokat enni, amelyek termesztésének az adott időszak a legoptimálisabb, vagy bár korábban termett, de megfelelő módon tárolni tudtuk (fagyasztással, hőkezeléssel, vermeléssel). Ez az alapelv segíthet abban, hogy a legmagasabb tápértékű, ugyanakkor a legízletesebb ételeket ehessük.

Márciusban már biztosan találunk a boltok polcain, a zöldséges standokon földiepret. Mégis érdemes várni júniusig, amikor már a szabadföldi eper kapható. Annak íze a sok napsütésnek és a rövid tárolási időnek köszönhetően zamatosabb. Finomabb, mert nem szállították több száz kilométert, nem állt a polcokon több napig, és megfelelő időpontban szedték le, nem 70 százalékos érettségnél. Ha a leszedés és fogyasztás között hosszú idő telik el, sok zöldségnek, gyümölcsnek csökken a tápértéke, romlásnak is indulhat. Ha februárban, márciusban vesz valaki paradicsomot vagy földiepret, bizony megkóstolva fogalmazhat úgy: „olyan mű” ez a paradicsom vagy földieper. Az okok a fentebb említettekben is keresendők.

Természetesen ismerünk több olyan zöldséget és gyümölcsöt, amely jól tárolható, akár hosszú hónapokig: káposztafélék, cékla, alma, egyes körtefajták. A hosszú tárolás idején mérsékelt tápanyagcsökkenés ugyan van, de zuhanásszerű csak a romlásnak indult termékekben. Azokat, pedig ne fogyasszuk!

Szerintem jól megválasztott élelmiszerekből tél végén, tavasz kezdetén is megfelelő étrendet állíthatunk össze. Azonban a tudatos választás ilyenkor még inkább szükséges. Inkább az idénynek megfelelő zöldségeket, gyümölcsöket, a jó minőségű mirelit termékeket vegyük, és azokból készítsünk ételt. Fejes káposzta, lila káposzta, savanyú káposzta, cékla, sárgarépa, zeller, hagymafélék mellett az alma, körte, citrusfélék (narancs, mandarin, grapefruit) biztosan elérhetők a zöldségesnél.

De ne felejtsük el a szárazhüvelyeseket sem, a lencsét vagy a szárazbabot! Igen finom ételeket készíthetünk belőlük, ráadásul a tápértékük is kitűnő. A mirelit brokkoli, spenót, zöldborsó, zöldbab, vagy a gyümölcsök közül a mirelit málna, erdei gyümölcsök szintén jó alapanyagok lehetnek az étrend összeállításához. (Ma a mélyhűtés olyan technológiával történik – sokszor a leszedés után néhány órával feldolgozásra kerülnek a termékek –, amelynek köszönhetően a zöldségek, gyümölcsök megőrzik vitamintartalmukat.) A jó minőségű mirelit zöldségek és gyümölcsök visszahozzák a nyár ízeit. De használhatunk bátran hőkezeléssel tartósított konzerv készítményeket is, például dobozos, hámozott paradicsomot, amelyet a legérettebb állapotában szedtek le. Finomabb étel lesz belőle, mintha a zöldségesnél télen vásárolt friss paradicsomból főznénk.

Gondoljunk csak bele, milyen színesek a fent felsorolt zöldségek, gyümölcsök. Legyünk kreatívak, így biztosan változatos és szó szerint színes étrendet állíthatunk össze tél végén, tavasz kezdetén is. Az én kedvencem a gyönyörű rubinvörös cékla, a sütőtök és a citrusfélék, majd a káposztafélék, hagymafélék, zeller, alma. Azt sem tudom elképzelni, hogy havonta legalább kétszer ne főzzek valami finom spenótos vagy paradicsomos ételt.

Ezeket a tél végén is könnyen beszerezhető élelmi anyagokat legtöbb esetben jól párosíthatjuk egymással. Az alma illik a céklához, zellerhez, de a káposztához is. A csicsóka, birsalma is jó párosítás. A parajból nemcsak főzelék készülhet, de főzhetünk spenótos tésztát is.

szerzo

Kicsák Marian

Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!