Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2016.12.15.

Ismét az édesítőszerekről

A közelmúltban megjelent cikkeink kapcsán többen érdeklődtek az édesítőszerekről. Most összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.

Természetes, intenzív édesítőszerek

Legismertebb képviselőjük a sztívia, ahogy Brazíliában hívják, az édes levél. 1931-ben két kémikusnak sikerült kinyernie a növényből a finom, kristályos port. Elsősorban Japánban terjedt el, de ma már idehaza is kapható. 2011-től az Európai Unióban is használhatja az élelmiszeripar édesítőszerként. Édesítőereje 300-szorosa a cukornak, éppen azért igen kis mennyiség kell az ételek, élelmiszerek édes ízének eléréséhez. A vércukorszintet nem emeli! Sütésre, főzésre egyaránt alkalmas, az íze nem változik meg. A rendelet szerint a megengedhető napi bevitel (ADI) 4 mg/testtömeg-kg/nap. A kereskedelmi forgalomban találkozhatunk laktóztartalmú és laktózmentes sztíviaalapú édesítőszerekkel.

Mesterséges édesítőszerek

Sokkal édesebbek, mint a cukor, és az aszpartámtól eltekintve teljesen energiamentesek. Általában kombinációban alkalmazzák őket, mivel növelik egymás édesítő erejét.

Aceszulfám-K

Jól bírja a hőkezelést. Csak 225 fok körül kezd bomlani. Más édesítőszerekkel jól társítható. A cukornál kb. 200-szor édesebb. Édesítő ereje az aszpartámhoz hasonlítható. Mellékíze nincs. Drága édesítőszernek számít, ezért általában más édesítőszerekkel együtt alkalmazzák.

Aszpartám

Nincs mellékíze, a kémia szerkezetét tekintve a legkevésbé „mesterséges” édesítőszer. Hőállósága gyenge, ezért főként italokban használja az élelmiszeripar, és a háztartásokban is inkább utóízesítésre ajánlott, tehát ne főzzünk vele, utólag ízesítsük az ételeket, italokat. Grammonként 3,58 kcal energiabevitelt jelent. Fenilketonúriában szenvedő betegek nem fogyaszthatják! Azokat az élelmiszereket, amelyek aszpartámot tartalmaznak, „fenil-alanin-forrást tartalmaz” felirattal kell ellátni a jogszabály szerint. Az Európai Unió Élelmiszerbiztonsági Hatósága (EFSA) vizsgálta az aszpartámmal kapcsolatos, rendelkezésre álló adatokat. A vizsgálat nyomán az édesítőszert biztonságosnak nyilvánította.

Ciklamát

Nincs mellékíze, jól bírja a hőkezelést. A cukornál 30-50-szer édesebb. Általában más édesítőszerrel kombinálják, többnyire szacharinnal.

Szacharin

Ez volt az első mesterséges édesítőszer. Mintegy 300-500-szor édesebb a cukornál. Ez a leginkább mellékízzel bíró édesítőszer. Sütéshez, főzéshez jól használható, de tudni kell, hogy kissé kesernyés ízű.

Cukorhelyettesítő anyagok

Fruktóz

Más néven gyümölcscukor, az élelmi anyagokban is előfordul. Megtalálható gyümölcsökben, de van a mézben is. Édesebb a répacukornál, így kevesebb is elég belőle ugyanolyan ízhatás eléréséhez. Ételkészítésnél mintegy 30-40 százalékkal kevesebb kell belőle, mint cukorból. Azért jó a cukorbetegeknek, mert lassabban emeli a vércukorszintet, mint a cukor vagy a szőlőcukor. Hőálló. Jól használható sütéshez, főzéshez. Mivel több folyadékot tud megkötni, a vele készített sütemények tovább maradnak frissek. Azt javaslom, hogy elsősorban sütemények készítésére használják. Ne feledjék, kevesebb kell belőle, mint a cukorból! Folyadékokba (tea, kávé) vagy lekvárok, befőttek készítésekor inkább a nem vércukoremelő hatású termékek ajánlottak. Akinek magas a trigliceridszintje, szintén korlátozva fogyassza az ezzel készült élelmiszereket!

Cukoralkoholok

A cukor helyettesítésére használjuk őket. Energiatartalmuk nem kevés, és lassabban ugyan, de mint a cukornál, ezeknél is inzulin kell a szervezetben való hasznosuláshoz. Ide tartozik a szorbit, a mannit, a xilit, az eritrit, izomait, a laktit és a maltit. Tudni érdemes, hogy egyéni érzékenységtől függően akár már 10-15 g fogyasztása is gázképződést, enyhébb hasi görcsöket vagy hasmenést okozhat. Ezért kisebb mennyiségben ajánlhatók fogyasztásra, legfeljebb napi 30-50 g. A szorbit kivételével igen drágák, és kevésbé édesek, mint a cukor.

Ide tartozik a nyírfacukor is, az elnevezés fantázianév. Valójában az is cukoralkohol (xilitol). Aki tehát nyírfacukrot használ, az xilitet használ. Vércukoremelő hatása valóban alacsony, a glikémiás indexe 7–13, de tudni kell, hogy számottevő energiatartalma van: 240 kcal/100 g.

Az eritit is a legtöbb üzlet polcain megtalálható. Édesítőereje 60–80 százaléka a cukorénak. Nincs utóíze.

Legyenek tudatosak a vásárláskor és mértékletesek a fogyasztáskor!

szerzo

Kicsák Marian

Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!


Error