Szerző: Kicsák Marian Feltöltés dátuma: 2017.05.02.

Ízek, színek bűvöletében – Zöldségek tavasszal

Kora tavasszal új színekre, formákra, új ízekre vágyom. Amint megjelennek az első tavaszi virágok, lelkesen vásárolok belőlük, és otthon napokig gyönyörködöm bennük. A kedvencem a tulipán és a nárcisz. Az ételekben is szeretem a színességet, zöld, sárga, piros… Önök is így vannak ezzel? A sokszínűség jó a szemnek, de jó az egészségünknek is.

Együnk színesen!

A flavonoidok az élelmiszerek nem-tápanyagkomponensei. Azaz nem jelentenek tápértéket, de nagyon fontos szerepet játszanak egészségünk megőrzésében. Növényi eredetű táplálékainkban vannak. Zöldségekben, gyümölcsökben, gabonafélékben, szárazhüvelyesekben, olajos magvakban, gyógy- és fűszernövényekben. A flavonoidok természetes színezőanyagok, ízkomponensek, antioxidánsok. Főként a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben védenek. Magyarországon is sok növényi táplálékban megmérték a flavonoidszintet. A zöldségfélék közül a legmagasabb a hagymafélékben, spenótban, petrezselyemgyökérben, zellerben volt. Miután a flavonoidok a növények színét adják, egyszerű tanácsként elmondható, hogy együnk szó szerint minél színesebben.

Csak szezonálisan

Az elődeink inkább kényszer adta okok miatt, de szezonális ételeket ettek. Télen szárazhüvelyeseket vagy jól tárolható zöldségféléket, burgonyát, céklát, fekete retket. Tavasszal újhagymát, piros retket, fejes salátát. Manapság a mélyhűtésnek köszönhetően egész évben fogyaszthatunk sokféle zöldséget, zöldborsót, spenótot, brokkolit. Ennek ellenére a szezon kínálta zöldségeket érdemes enni, mert ezek jobb tápértékűek.

Ha nem mi magunk termeljük a zöldségféléket, akkor figyeljünk arra, hogy friss, sérülésmentes terméket vásároljunk. A zöldséget felhasználhatjuk salátákban vagy köretként, de semmi esetre se főzzük túl. Helyesebb, ha megpároljuk.

A tavaszi zöldségek széles választékába sorolható a spárga, újburgonya, répa, hónapos retek, karalábé, spenót és sokféle zöldsaláta. Számos fűszernövény, mint snidling, petrezselyem, bazsalikom és medvehagyma újra frissen „szüretelhető”, hogy zamatos ízekkel, hozzávalókkal gazdagíthassuk az ételeket.

Helyi piacról

Azok, akik nem élvezhetik a saját kertben termesztett zöldségeket, ügyeljenek arra, hogy helyi piacokon szerezzék be a zöldségeket, és elsősorban ne a külföldi, hosszú utat megtett, üvegházban nevelt termékeket vásárolják. Ezeket a zöldségeket általában éretlenül szüretelik le, ezért kevesebb vitamint és ízanyagot tartalmaznak. A hosszú út alatt a zöldségek veszítenek vitamintartalmukból.

Nem csak a származás, de a tárolás módja is befolyásolja az ízeket és a zöldség szerkezetét. Hogy a zöldségek minősége ne romoljon, a fogyasztás előtti tárolási idő ne haladja meg a két-három napot. A zöldségeket helyesen a hűtőszekrény alsó fiókjában tároljuk, ahol megfelelő a hőmérséklet és a páratartalom. Azok a zöldségek, amelyeket túl hideg helyen tároltak, megüvegesedhetnek, ízükből veszítenek.

Abban, hogy az értékes összetevők és kiváló ízek megmaradjanak, az elkészítés módja is döntő tényező. A tavaszi zöldségeket nagyon óvatosan kell elkészíteni, alacsony hőmérsékleten. Jó néhányat közülük nyersen fogyaszthatunk.

„A hónap zöldsége”

Nézzük meg hónapok szerint, hogy milyen zöldségeket választhatunk, ha a fentebb említett szezonalitást vesszük alapul.

Május: endívia, fejes saláta, hónapos retek, karalábé, kínai kel, petrezselyemzöld, radiccio, lestyán, madársaláta, ruccola, vöröshagyma, spenót, zöldborsó, újburgonya, idei cékla, brokkoli, édeskáposzta, fekete retek, zöldfokhagyma, jégsaláta, kapor, karfiol, kelkáposzta, lila hagyma, mángold, sárgarépa, snidling, spárga, újhagyma.

Június: nyári alma, bazsalikom, borsikafű, citomfű, endívia, fejes saláta, hónapos retek, karalábé, kínai kel, petrezselyemzöld, radiccio, lestyán, madársaláta, rukola, vöröshagyma, spenót, zöldborsó, újburgonya, friss cékla, brokkoli, csicsóka, édeskáposzta, fekete retek, kakukkfű, fokhagyma, jégsaláta, koriander, majoránna, menta, oregáno (szurokfű), paradicsom, rozmaring, lila káposzta, kapor, karfiol, kelkáposzta, körömvirág, lila hagyma, sóska, mángold, rebarbara, újsárgarépa, snidling, tarlórépa, uborka, újhagyma, zöldbab.

Tavasszal a hangsúly a zsenge, leveles zöldségeken van, amelyek jellemzően ebben az évszakban teremnek. Spenót, snidling, zöldhagyma, póréhagyma, hónapos retek, fejes saláta, karalábé, spárga, zöldborsó a legnépszerűbb.

Spenót

A spenót a mediterrán régió egyik jellegzetes leveles zöldsége, amelyet már a XVI. századi reneszánsz korszakban is ismertek és szerettek.

Korai kulináris népszerűsítése Medici Katalinnak köszönhető: miután elhagyta szülővárosát, Firenzét, és házasságot kötött a francia királlyal, Katalin olyan szakácsokat hozatott magával a királyi udvarba, akik tudták, hogyan kell jól elkészíteni kedvenc ételeit spenóttal. A globális kereskedelemnek köszönhetően gyakorlatilag egész évben elérhető az üzletekben, bár a szezonja márciustól májusig tart, ekkor a legolcsóbb, a legfrissebb és a legfinomabb. A mirelit spenótot is használhatjuk ételkészítéskor, tulajdonképpen egész évben.

Zöldhagyma

Közkedvelt tavaszi zöldség idehaza. A tavasszal ismert „újhagyma” nem más, mint a vöröshagyma fiatal példánya, amelynek gyökérrésze nem fejlődött kis teljesen.

Jól használhatjuk salátába, levest készíthetünk belőle, szendvicsen is ehetjük, tehető szószokba, pástétomokba.

Retek, spárga

A roppanós, pikáns ízű hónapos retket nyersen érdemes fogyasztani, remek ízt ad a salátáknak, de szendvicsekben is ott van a helye. A spárga gyorsan elkészíthető és nagyon finom. Grillen vagy gőzben megfőzve is elkészíthetjük.

Snidling

A snidling, más néven metélőhagyma a tavasz egyik első fűszernövénye. Balkonládában, virágcserépben is jól fejlődik. A karcsú, 12-15 centiméter magasra növő, üreges, csőszerű szárakat szinte folyamatosan „arathatjuk”. Rövid pihenő idő után többször is kihajt egy évben. Kellemes, enyhe hagyma-, illetve fokhagymaíze van. Leginkább frissen, nyersen élvezetes. Tehetjük salátába vagy fűszervajba. Használhatjuk minden olyan ételben, amelybe hagymát tennénk. Megszórhatjuk vele a leveseket, főételeket. Nagyon mutatós. Főzni nem érdemes vele, mert ilyenkor aromája gyorsan elillan.

Tavaszi tésztasaláta

1 adag tápanyagtartalma:
Energia Fehérje Zsír Szénhidrát
470 kcal 20 g 24 g 40 g

Hozzávalók 4 adagoz:

A spenótot megmossuk, majd szárazra törölgetjük. A fokhagymát vékony szeletekre vágjuk. Az olajon átfuttatjuk a fokhagymaszeleteket, hozzáadjuk spenótot, de csak egy percig pároljuk, míg összeesik. Kevés sóval, balzsamecettel ízesítjük, bőven őrölt borssal. A retket megtisztítjuk és nem túl nagy szeletekre vágjuk. A mozzarellagolyókat és az olívabogyókat kettévágjuk. A tésztát sós vízben kifőzzük, majd leszűrjük, lecsöpögtetjük. Egy tálban kevés olívaolajjal összekeverjük. Rátesszük a többi hozzávalót, és óvatosan összekeverjük. Azonnal tálalhatjuk, nem kell behűteni.

szerzo

Kicsák Marian

Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője

Megjelent a Diabetes2017/2. számában lexikon recept táplálkozás


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!