Szerző: Trieber László Feltöltés dátuma: 2011.11.24.

Hányat lép a veréb egy esztendőben?

Egyet sem, hiszen ugrik. Vajon hányat lépünk mi? Megtudjuk, ha megszámoljuk. Aki erre adná a fejét, az inkább váltsa szorgalmát mozgásra, és a számtant bízza egy lépésszámláló készülékre. Az egészen egyszerű készülékek már olcsón beszerezhetők. Nincs más teendője, mint derekára (övére) csatolni a gyufásdoboznyi készüléket, és naponta törekedni rá, hogy egyre nagyobb szám jelenjen meg rajta. Nem kell erőlködni, nem kell megizzadni, elég csak sétálni. Félre a kifogásokkal, sétálni egyszerű, „a láb mindig kéznél van”. A kis eszköz szorgos használata ha nem is életmódváltást, de legalább életmód-jobbítást eredményez. Napi 10000 lépés – ugye nem elérhetetlen cél? A mindennap teljesített feladat sikerélményétől kedvet kapva később fokozhatja a tempót, és kocogással, futással teheti aktívabbá életét. Komolyabb mozgáshoz komolyabb készüléket is választhat, ami nagyobb tudásával szinte személyes edzőként segíti önt teljesítménye értékelésében.

A legegyszerűbb lépésszámlálók belsejében a legegyszerűbb kivitelt találjuk. Egy közönséges, lengő pálcika, a végén nehezékkel ellátva, ingaként kileng a mozgás ütemében. Szélső helyzetében egy érintkezőt működtet. Ez tehát az a kapcsoló, ami a számlálónak jelet ad, és minden alkalommal eggyel növeli a kijelzett értéket. Ezzel el is árultam a titkot: nem a lábnyomainkat számolja, hanem derekunk elmozdulását, amit lábunk lendítése okoz.

A kezdetben gyártott, és manapság már inkább csak reklámajándékként osztogatott lépésszámlálóknak bizony nem elég precíz a mérése. Ösztönzésnek azonban megfelelnek. Hibájuk, hogy az érintkezők időnként kihagynak, nem zárnak megfelelően. Ha nem kell szigorú edzéstervet teljesítenünk, nem okoz gondot, ha néha 15 százalékkal kevesebbet vagy többet mutat a készülék, mint a valóság. A lényeg, hogy mozogtunk.

Természetesen mozoghatunk többet is, és mérhetjük jobban is. A lépésszámlálók lelke az érzékelő, mely a gyártók fejlesztéseinek köszönhetően egyre megbízhatóbbá vált. A kezdeti hibákat megszüntették, a pontosság 5%-ra javult. A mai modern lépésszámlálókba egyéb funkciókat is beépítettek, ezt jelzik a kiegészítő megnevezések: kalóriaméter, személyi motivátor, tevékenységérzékelő. A mérést saját adottságainkhoz tudjuk igazítani. Szükséges megadni a testsúlyt, testmagasságot, lépéshosszt, beállíthatjuk az órát, valamint az érzékenységet, hiszen nem mindegy, hogy valaki gazellaként szökell, vagy éppen paripaként vágtat, netán túlsúllyal küzdve inkább csak „dübörög”.

A betáplált adatokból a készülék jelzi a lépések számát, a megtett távolságot, a kalóriafogyasztást, a zsírégetést, a fizikai aktivitás idejét. Az adatok a memóriából is megtekinthetők.

Egyes készülékekben további szolgáltatások is találhatók, pl. számítógépes kapcsolat, előre tervezett mozgásprogam teljesítésének figyelése.

Íme egy példa arra, hogy mennyire hatékony lehet egy ilyen kis „ösztönző” szerkezet:

Külföldi tudósok három csoportba soroltak 98 diabétesz kialakulása szempontjából nagy kockázatú személyt, akiket közel egy éven keresztül megfigyeltek.

Az első csoport csak cukorbetegséggel kapcsolatos írásos tájékoztatást kapott. A második csoport meghallgatott egy 3 órás előadást a diabétesz veszélyeiről és a kezeléséről. A harmadik csoport is részt vett az előadáson, és utána mindegyikük kapott egy lépésszámlálót, számukra előírás volt a napi 30 perces gyaloglás.

Egy év elteltével a vizsgált személyektől vért vettek, majd összegezték az eredményeket. Kiderült, hogy a lépésszámlálóval rendelkező csoport tagjainak több mint 15 százalékkal csökkent a vércukorszintje. A másik két csoportban jelentősebb változást nem tapasztaltak.

Dr. Thomas Yates, a kísérlet vezetője úgy gondolja, hogy a lépésszámláló beiktatásával a diabéteszmegelőző programokba nagyobb az esély az egészséges élet és a megfelelő vércukorszint megtartására.

Próbálja ki Ön is!

szerzo

Trieber László

Vezetője egy szolgáltató és kereskedő cégnek, mely kórházak és magánszemélyek részére végzi orvosi és gyógyászati készülékek javítását, valamint forgalmazását.

Megjelent a Hypertonia2010/3. számában önellenőrzés testmozgás


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!


Error