Szerző: Ambrus Zsófia Feltöltés dátuma: 2011.11.25.

Rambo Tango

Éppen azt képzeltem, hogy egy könnyed, kecses tangót lejtek Erzsikével a könyvelésről, amikor megérkezett a lift. A kölcsönös üdvözlések után megpróbáltam magamat betuszakolni negyediknek – liftes súlyhatár ide vagy oda –, de körméreteimnél fogva ez reménytelen kísérletnek bizonyult. Sajnálkozó mosolyok közepette kihátráltam, de még hallhattam a baráti jó tanácsokat. „…igazán fogyhatna egy kicsit, nem csodálom, hogy így nem kell senkinek…!” Fejlehajtva, nagy sóhajtással elindultam a lépcső felé, és az ötvenes éveiben járó Rambónak képzeltem magam, aki heroikus küzdelmet folytat a magas vérnyomás és a szívinfarktus nevezetű gengszterek ellen. Bekaptam harmadik csodabogyómat, ezeket még életmódváltás esetén sem hagyhatom el… Felmérések szerint, aki indokolatlanul túl korán hagyja el vérnyomáscsökkentő gyógyszereit, annál 65 százalékkal megnő az esély a halálos kimenetelű betegségekre… Hős vagyok: 10 perc 14 másodperc, három emelet. Akár inget is cserélhetnék. Ráfoghatom az indián nyárra vagy a reggeli értekezletre, de a homlokomat törölgetve inkább bevallom, fogynom kell.

Péter nincs egyedül. A hazai felnőtt lakosság 40 százaléka szenved hipertóniában. A három vezető halálok – az agyérbetegség, a szívkoszorúér- és a végtagi érbetegség – hátterében is ott áll a néma gyilkos: a magas vérnyomás.

Tíz kilogrammos súlycsökkenés egyenértékű egy magas vérnyomás elleni gyógyszerrel. Európában és az Amerikai Egyesült Államokban együttesen 70 millió elhízott és 163 millió túlsúlyos él. Statisztikai felmérések szerint ezeknek az embereknek csak 15 százaléka tervez fogyást a közeljövőben. Az elhízás számos kórfolyamat kiváltója, a szív- és érrendszeri betegségeknél pedig önálló kockázati tényező. A nagyobb testtömeg bővebb vérellátást igényel, a zsírszövetet sűrűn behálózó erek nagy többletet jelentenek mind a felület, mind az egyes anyagok termelése szempontjából.

A korai halálozáshoz vezető legjelentősebb kockázati tényező a magas vérnyomás, a dohányzás és a magas koleszterinszint. A világon évente több mint 7 millióan halnak meg hipertónia következtében, 5 millióan dohányzás és 4 és fél millióan a magas koleszterinszint miatt. A gyakran tünet- és panaszmentes magasvérnyomás-betegség Péterre is lesújtott. Szerencséjére háziorvosa gyakran ellenőrizte a vérnyomását, így gyorsan fény derült a kóros értékekre. Ereink – ha nem is egészen locsolócsőként – csak bizonyos mennyiségű és nyomású folyadékot tudnak átfolyatni magukon anélkül, hogy tönkremennének. A magas vérnyomás nem megfelelő kezelésével olyan súlyos szövődmények is kialakulhatnak, mint az érelmeszesedés, a szívelégtelenség, a szívinfarktus, az agyvérzés vagy a vesebetegség. Az erekben uralkodó magas vérnyomás nemcsak az érfalak repedését okozhatja, kóros irányban befolyásolhatja a veseműködést is. Ez pedig visszahat a vérnyomásra, tovább emelve azt.

Péternek a dohányzásról azonnal le kellett szoknia; elmondása szerint az első három hónap volt a legnehezebb időszak, utána már könnyebben vette az akadályokat. Só- és zsírszegény étrendjében rengeteg gyümölcs és zöldség szerepel a sovány húsok mellett. És rengeteg mozgás, mozgás és mozgás. Sétálni, úszni és kirándulni bármikor elmehet, amikor ideje csak engedi. Az állóképességet is fejlesztő aerob mozgásokat érdemes választania. A maximum pulzusának 55–65 százalékával sportolhat, ezt az értéket hívjuk biztonságos zsírégető zónának. Ennek kiszámolása az úgynevezett Kervonen-képlet alapján könnyedén elvégezhető, pulzusmérő segítségével pedig mindvégig kontrollálható: 220 – alappulzus × 0,6 + alappulzus = a zóna alja; 220 – alappulzus × 0,7 + alappulzus = a zóna teteje, ahol az alappulzus a többször mért reggeli ébredési pulzus számtani közepe.

Technikai segédeszközök nélkül is könnyedén meg tudja határozni, hogy megfelelő pulzusszámon sportol-e. Kellő oxigénbevitel mellett még tud rendesen beszélni, de a terhelést már érzi a gyorsabb szívverésből, illetve a megindult izzadásból. Egy gyorsabb tempójú séta, egy könnyebb terepen való kerékpározás, egy közepes tempójú úszás vagy egy keringő gyorsaságú tánc mind-mind megfelelő értéken tudja tartani huzamosabb ideig a pulzust. Ilyen módon egy szórakoztató este is megfelel a napi sportnak, ha nem az asztal mellett alkoholos italunkat fogyasztva üldögélünk, hanem a táncparkett ördögeként megfontolt tempóban ropjuk. Természetesen a twist és rocky sem tiltott, de az emelgetős-dobálós akrobatamutatványokat hagyjuk inkább másra.

Erzsike pár hónapja felfigyelt Péterre. Péter szerint ez azért van, mert szorgalmasan kanalazza vele a paradicsomlevest a pacal helyett a kantinban. Csatlakozott a sportos munkatársakhoz, lift helyett gyalog jár fel a harmadikra, és már egyáltalán nem gyújt rá. Ami kis lépés egy embernek, az nagy lépés az emberiségnek… Apropó, tánc. Minden kedden és csütörtökön táncolni tanul a helyi művelődési központban. Katácska, a bájos hölgypartner elvált, 2 unokája van, és szereti az ötvenes, táncos lábú férfiakat. Még azt sem bánja, ha van egy kicsi pocakjuk.

szerzo

Ambrus Zsófia

Személyi edző, gerinctréner és mozgásterapeuta. Több mint 20 éve dolgozik fitness-wellness területen. A preventív célú csoportos mozgásoktatás mellett gyógytornászokkal és dietetikusokkal karöltve végzi rehabilitációs munkáját fővárosi fitness-klubokban. Kinesio-taping terápia és flossing-terápia együttes alkalmazásával sérült versenyzők edzésével is foglalkozik, hogy a sportolók minél előbb újra pályára léphessenek.


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!