Szerző:  Feltöltés dátuma:

Tavaszváró

László doktor nagyon határozott elképzelésekkel keresett fel egy szép tavaszi napon. Azt szerette volna, hogy legyek a személyi edzője, ő ugyanis ezen a nyáron fecskében, „sixpackkel”, azaz kockahassal szeretné a nyugdíjas hölgyeket meghódítani a strandon. Már ő is nyugdíjas, magas vérnyomással, alacsony önértékeléssel, de elegendő idővel: ráér magával foglalkozni. „Packes” szeretne lenni és nem peches. A tavasz amúgy is a megújulás évszaka. Így tehát volt 3-4 hónapunk a nyárig, hogy „fecskés” supermant faragjunk belőle.

Az elsődleges hipertónia, vagyis az eszenciális magas vérnyomás mögött nem szervi okok állnak, hanem az örökletes hajlam mellé társuló rossz életvezetési szokások, az egészségtelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód, a krónikus stressz, a dohányzás és egyéb káros szenvedélyek. A magyar lakosság több mint 60 százaléka (!) elhízott, a WHO (Egészségügyi Világszervezet) már több mint két évtizede a krónikus betegségek közé sorolja az elhízást. Ehhez képest a KSH adatai szerint a magyar lakosság egynegyede végez csak rendszeresen valamilyen sporttevékenységet. Pedig bizonyított tény, hogy a rendszeres testmozgással karbantartható, sőt javítható, vagyis mérsékelhető a magas vérnyomás. Tíz kilogramm testsúlyvesztés már 5–8 Hgmm-rel csökkentheti a vérnyomás szisztolés és diasztolés értékét is. Az egészséges táplálkozás mellett a rendszeres, sport jellegű mozgással érhetjük el a legkönnyebben a testsúlyvesztést.

László doktor esetében leginkább az aerob, vagyis oxigén jelenlétében végzett, ún. kardiogyakorlatok segítették a fogyást. Ez a fajta mozgás jó hatással van a szív vérpumpáló képességére, valamint hozzásegíti a szervezetet a hatékony oxigénszállításhoz és -felhasználáshoz, ami az anyagcsere felgyorsításához szükséges, vagyis a gyors zsírégetéshez. Már a heti háromszor, négyszer végzett ütemes séta, úszás, túrázás vagy kerékpározás is számos, a szívet és érrendszert megtámadó betegség leküzdésében segíthet.

A hosszabban (40–50 percig), 65–70 százalékos teljesítménnyel végzett kardiotípusú mozgásformákat kell választanunk akkor, ha azt szeretnénk, hogy a szervezetünk hozzányúljon a zsírtartalékainkhoz és fel is használja azokat.

A teljesítményünkről a legpontosabb visszajelzést a szívritmusunk, vagyis a pulzusunk adhat. Hogy pontosan hányat dobban egy perc alatt a szívünk, azt egy pulzusmérő szerkezet (óra, okostelefon vagy öv) segítségével könnyedén megtudhatjuk. Lászlóra is egy ilyen jeladót szereltünk – minden egyes edzés során. Így tökéletes képet kaptunk az aznapi teljesítményéről. Igazán egyénre szabottan – László saját szív- és érrendszeréhez –, vagyis aktuális edzettségi állapotához igazíthattuk az aznapi sportot. A fokozatosság elvét betartva kezdtük könnyebb mozgásokkal az edzéseket. A mély tartóizmok tornája mellett ütemes, ízületkímélő sétával indítottuk László sportolását. Az elsődleges cél a fogyás mellett László közérzetének javítása, illetve a szervezetének a mozgáshoz való hozzászoktatása volt. Ahogy teltek a hetek, maga László volt az, aki a leginkább meglepődött az óriási változáson. A kitartó munkának meglett az eredménye: jobb közérzet, jobb kondíció, tónusosabb izmok, karcsúbb derék, nagyobb önbizalom. A reális és ideális célok kitűzésében jó, ha segítségünkre van egy szakember, aki ha kell, akkor kontrollál, ha kell, akkor motivál és továbblendít a holtpontokon.

A túlsúlyos, magas vérnyomásos betegek azért vannak igazán veszélyben, mert a magas LDL-koleszterin- és trigliceridszint kedvez az érelmeszesedési folyamatnak. Az elmeszesedett artériák fala elveszíti rugalmasságát és megvastagodik, sérülékennyé válik. A verőerek átmérője a vérzsírok lerakódásától beszűkül, csökken az átjárhatóság, emiatt egyre nagyobb nyomással áramlik az erekben a vér, így emelkedik a vérnyomás. A krónikussá váló hipertónia károsíthatja a szívet is. A szív- és érrendszeri betegségek, valamint a hirtelen halál kockázata megnyolcszorozódik (!), ha a magas vérnyomáshoz emelkedett koleszterinszint és dohányzás is társul. A hipertóniában szenvedő betegek gyógyszeres kezelése mellett tehát az életmódváltás ugyanolyan fontos tényező. Ne legyünk restek, húzzuk fel a sportcipőt, és sétáljunk ki a legközelebbi parkba, hogy egy órát aktívan mozoghassunk. Aki nem szeret egyedül mozogni, az biztosan talál hozzá hasonló, vállalkozó kedvű sorstársat. Számos sportközpontban találni apróhirdetéseket, ahol mindenféle sportághoz keresnek nyugdíjas játékpartnert. Egyre több helyen indítanak kifejezetten az idősebb korosztály számára sporttanfolyamokat, csoportos edzéseket. Találunk senior tornát, 50 pluszos úszásoktatást, nyugdíjas tánctanfolyamokat. Érdeklődjünk a környezetünkben a hasonló korosztályú, aktív életmódot élőktől, a sportközpontok edzőitől, a művelődési központokban dolgozó moderátoroktól.

És nyugodtan mutassunk példát az unokáinknak! Igenis, 60 évesen is lehet valakiből „sixpackes” superman!

szerzo

Ambrus Zsófia

Személyi edző, gerinctréner és mozgásterapeuta. Több mint 20 éve dolgozik fitness-wellness területen. A preventív célú csoportos mozgásoktatás mellett gyógytornászokkal és dietetikusokkal karöltve végzi rehabilitációs munkáját fővárosi fitness-klubokban. Kinesio-taping terápia és flossing-terápia együttes alkalmazásával sérült versenyzők edzésével is foglalkozik, hogy a sportolók minél előbb újra pályára léphessenek.


Szeretne közvetlenül értesülni az újdonságokról? Megrendelési információk

 

A szerkesztőség megjegyzése: az optimális cukoranyagcsere eléréséhez az oldalakon hirdetett termékek alkalmazása esetén is feltétlenül szükséges a beállított diéta,
a rendszeres mozgás, és az orvosa által rendelt gyógyszerek használata, valamint a rendszeres ellenőrzés! Minden esetben kérje ki kezelőorvosa véleményét!
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!